Recenzovat novelizaci neboli románový přepis libovolného filmu (ne pouze Star Wars) je většinou dosti problematická věc. Knihu totiž nelze příliš hodnotit z hlediska literární vybroušenosti (jen velmi málo novelizací má v tomto směru vyšší ambice) a na škodu většinou také bývá příliš malá a paradoxně i příliš velká věrnost své filmové předloze. Jednoznačně pak nelze románové přepisy filmů dávat na stejnou úroveň s ostatními romány Star Wars. Z tohoto důvodu je recenze novelizace sedmé filmové epizody (která díky nakladatelství Egmont nedávno vyšla v češtině) v jiném formátu, než na jaký jste na CSWU zvyklí.
Z předešlých řádek byste mohli nabýt dojmu, že novelizace jsou něco jako odpad a nutné zlo, které provází vydání filmu. Opak je však pravdou. I ve Star Wars novelizacích se dají najít klenoty, které se většinou takto posuzují ve vztahu k míře, jakou daný film obohacují. A nemyslí se tím pouze zahrnutí některých scén, které ve scénáři byly přítomny, ale z různých důvodů byly vystřiženy. Už třeba novelizace filmu Skrytá hrozba od Terryho Brookse obsahovala zevrubný nástin historie Sithů (tedy kanonickou verzi George Lucase) a novelizace Klony útočí (2002) od R. A. Salvatora přinesla okrajový pohled na život Shmi Skywalker před jejím únosem.
Pověstného vrcholu dosáhly novelizace Star Wars přepisem Pomsty Sithů (2005) od Matthewa Stovera, který šel v popisu motivací postav (hlavně Anakina) tak hluboko, že po přečtení knihy se na Epizodu III díváte v podstatně lepším světle. Podobnou službu učinila novelizace Klonové války (2008) od Karen Travissové pro celovečerní pilotní film k animovanému seriálu, přičemž děj filmu je takřka k nepoznání „změněn" díky popisování z pohledu vedlejších postav. Tyto posledně jmenované dvě novelizace čerpaly také hojně z ostatních materiálů mimo filmy, což je však z dnešního pohledu po rebootu kontinuity bohužel spíše přitěžující okolnost (nevíme, co ze zmiňovaných Legends materiálů pořád platí).
Novelizace nejnovější epizody od Alana Deana Fostera jde v tomto směru bohužel spíše zpátky k novelizacím původní trilogie. S ohledem na autora je toto konstatování velice vhodné, jelikož tento sedmdesátiletý spisovatel je autorem novelizace Nové naděje (byť je pod ní podepsaný sám George Lucas), která vyšla už dobrého půl roku před premiérou prvních Hvězdných válek v roce 1977 (a obsahovala i celou řadu pojmů, které byly pro star Wars důležité až o mnoho let později – např. Sithové, jméno císaře atd.). Foster je také autorem knihy Splinter of the Mind's Eye (1979) prvního románu, který patřil do tzv. expandovaného universa (dnes Legends).
Návrat ke starým novelizacím (dokonce včetně dalšího úryvku z deníku Whillů!) je tedy v novém filmovém románu se vším všudy - i s tím špatným. Opravdovým „příběhovým kompletistům", jako jsem já, přináší novelizace Síla se probouzí některé nové scény, včetně některých vysoce emocionálních interakcí mezi postavami, ale nevím, zda bych si ji užil bez znalosti filmu. Kniha totiž pádí jako o život k další a další scéně a ve chvílích, kdy by se naopak hodilo vysvětlovat (střet Hana Sola a Kyla Rena, nebo finální konfrontace), nám nabídne pouze úsečné věty. Je jasné, že autor neměl přístup ke scénářům dalších epizod sequelové trilogie a nemohl si tedy dovolit vymýšlení nové faktografie, tj. nečekal jsem, že se z knihy dozvím třeba celý životopis Snokea nebo popis dění na všech planetách z předchozích filmů, ale zde mluvím i o prokreslení scén, aby měly podobný dopad jako film. Moc „nových" emocí z postav autor prostě nevykřeše.
Vlastně celá tato kniha do značné míry závisí na tom, jak moc se vám líbila Epizoda VII. Osobně mám film Síla se probouzí velmi rád, pár záporných bodů dostal z toho důvodu, že jsem čekal něco odvážnějšího, než pouze obnovený úvod do předaleké galaxie. S živou pamětí na scény z filmu je kniha snesitelná. Rušivé mi připadá zejména to, že se i v rámci oddílů kapitol často mění perspektiva ústřední postavy. To bohužel brání tomu, abychom získali s příběhem těsnější sepětí, když sledujeme děj očima té které postavy.
Kylo Ren je popsaný velice dobře. Pokud se vám na nové epizodě líbilo „zlidštění" záporáka přidáním až téměř dětinských momentů, pak zde jsou vlastnosti ještě prohloubeny. Prohlouben je malinko i Kylův vztah k Rey, zde si však dovedu představit výstražný prst týmu Lucasfilm Story Group (který dohlíží na všechny příběhy) a tak zůstalo povětšinou jen u neurčitých náznaků. Ostatní postavy jsou pak charakterizovány podobně nebo jen s malým rozšířením oproti jejich filmové „verzi".
Asi nejvíce přínosné jsou scény s Leiou, jejíž úloha ve filmu byla spíše upozaděna. Rozšířené rozhovory s Hanem přibližují úlohu nejvyššího vůdce Snokea v celé tragédii rodiny Solů. Také zničení hosnianské soustavy je zde v Leiiných myšlenkách propíráno mnohem více než mohlo být ve filmu. Rovněž je zde celkem detailně popsán princip základny Hvězdovrah (Starkiller), přičemž si však nemohu odpustit dojem, že ten nejdůležitější aspekt této superzbraně, (po němž má vlastně i jméno) v knize prostě příliš zdůrazněn není.
Scén, které se do filmu nedostaly, nebo které se odehrály malinko jinak, je celkem dost, ale za zmínku stojí, jak už bylo řečeno, hlavně scény s Leiou, která se tak v příběhu objeví dřív než po bitvě na Takodaně. Další obzvláště brilantní scéna je dohra s Unkarem Pluttem, který se pustil po stopách Rey v ukradeném Falconu. Samozřejmostí jsou i vystřižené scény, které můžete znát z vydání na Blu-ray. Jinak jsou zde přítomny relativní drobnosti, které tu a tam rozšíří dialog, či důkladněji prokreslí scénu.
Občas se knize podaří vykouzlit ducha Star Wars příběhů, totiž určité legendy s morálním poučením, ale bez filmových vizuálů a charismatu herců (které musí uznat i největší hater nového filmu) jde o v mnoha směrech „sušší" verzi událostí, které si pamatujeme ze stříbrného plátna. Novelizaci filmu Síla se probouzí bych doporučil hlavně těm fanouškům, kteří ocení i drobnější příběhové doplňky roztroušené tu a tam v průběhu knihy. Pokud byste se však chtěli o svých postavách, či obecně co předcházelo událostem v sedmé epizodě, sáhněte raději po nějaké původním románu (např. Bloodline nebo povídková antologie pro mladé čtenáře Před probuzením).