CSWU
MENU
starwars
FB INSTAGRAM YOUTUBE SPOTIFY

Exkluzivní rozhovor: Kilian Plunkett, Lucasfilm

21. 04. 2015 Přidal CSWU komentářů

U příležitosti představení druhé série seriálu Star Wars Povstalci jsme vyzpovídali Kiliana Plunketta, výtvarného ředitele pro Star Wars Povstalci ohledně úspěchů a úskalí při tvorbě první sezóny.

Můžete popsat své každodenní povinnosti? Co máte na starosti jakožto výtvarný ředitel?

Každý den je trochu jiný, což je dobře. Některé dny jsou jako ve většině jiných prací, kdy přijdete do práce, otevřete si emaily a sledujete, co přišlo. Rozdíl je v tom, že místo do tabulek koukáte na digitální model vesmírné lodě nebo mimozemšťana. To také přispívá k tomu, že mě práce baví. No, a pak tu máte slušné množství schůzek, kde prohlížíme nové grafické assety z celého týmu jako jsou koncepty nových postav, náčrtů osvětlení scén, nebo testů animace. Některé dny máme schůzky ohledně příběhu, kde nám Dave Filoni dává nové scénáře, abychom si pohráli s tím, jak to podle něj má vypadat. Jiné dny jsou spíše ve znamení designu, kdy jen sedím za stolem a kreslím různé věci. Jedna věc, která je stále stejná, je náš tým, protože téměř vše v seriálu Povstalci designují čtyři kreslíři. Jsou velice talentovaní a je velká zábava prostě přijít, sejít se a dělat další Star Wars.

Strávili jste na některých návrzích více času než na jiných?

Určitě byly nějaké návrhy, které zabraly delší dobu než jiné. Ale na navrhování nových postav, jak asi tušíte, je zajímavé, že od začátku není téměř nikdy jasné, které z nich budou obtížné. Například konečné verze postavy Kanana a Hery se od prvotních návrhů moc nezměnily, ale třeba postavy Zeba a Inkvizitora jsou velmi odlišné od počátečních diskuzí, které jsme o těchto postavách vedli. Tento proces hledání správného designu je téměř jako obsazování živých herců do filmu – uděláme množství rozdílných návrhů a někde v té skrumáži někdy i osmi nebo dvanácti různých verzí je ten správný pro tu – kterou postavu seriálu. 

Znal jste příběh Povstalců od začátku, nebo jste se jej dozvídal, jak se seriál odvíjel?

Vím zhruba, kam se příběh bude ubírat předtím, než dostaneme finální scénáře. A to mi rozhodně pomáhá, protože víme, které postavy nebo prostředí se v seriálu zase objeví. Některé postavy se mohou objevit jen v jedné epizodě a potom už ne a v tom případě se ujistíme, že pro danou epizodu fungují, nicméně nevěnujeme jim vždy tolik času jako např. vozidlu, o němž víme, že jej použijeme vícekrát, nebo postavě, o níž víme, že bude mít později v seriálu větší roli. To se v některých případech může změnit jako například u postavy jménem Maketh Tua (lothalská ministryně – pozn. red.), která byla nejdříve zamýšlena jako zcela podružná. A přesto se Tua objevila v seriálu hned několikrát. To bylo sice celkem neočekávané, ale Tuin design je dle mého velice povedený a mmě se velice líbí její vývoj v seriálu. To jsou tedy případy, které nelze předvídat, ale pak máte postavy jako je třeba Inkvizitor, u nichž jsme věděli od prvního dne, že je budeme používat znovu a znovu a museli jsme ho tedy vytvořit tak, aby obstál v různých situacích a z různých úhlů. Také vždy chceme, aby postavy měly dostatek příslušenství jako zbraně nebo přilby, takže pak na obrazovce vždy vypadají zajímavě.

Byl z produkčního hlediska přechod ze seriálu Star Wars: Klonové války na Star Wars Povstalci hladký?

Po stránce designu to byl přechod relativně hladký. Možná proto, že se to přihodilo tak rychle. Na krátkou dobu jsme měli velký designérský tým, z něhož polovina stále pracovala na Klonových válkách a druhá polovina začínala pracovat na tom, z čeho se nakonec stali Povstalci. Myslím, že největší výzvou pro nás bylo najít nový vzhled. Už během pozdního období tvorby Klonových válek jsme se zaobírali myšlenkou, jak bychom pojali druhý televizní seriál. A tak jsme přišli s nápady na Povstalce. To se později velice hodilo, protože místo začínání úplně od nuly jsme vzali to, co už jsme probrali, že by mohlo být nový seriál a de facto to jen zahrnuli do vývoje Povstalců.

Mohli jste použít některé assety z předchozího seriálu? Narážím speciálně na fakt, že jste nevyužili design starší Ahsoky Tano ze scény vize v Klonových válkách (postava má jiné oblečení i barevné vzory na obličeji)?

Ano, to je zajímavá otázka. Podobné úskalí jsme zažili s přilbou klonů, jelikož v několika epizodách, zvláště v 1.09 v baru Starého Jhoa, je na policích několik přileb fáze 1 klonovaných vojáků. A místo abychom použili existující verzi z klonových válek, jsme museli design velmi výrazným způsobem změnit, aby seděl do vizuálního stylu Povstalců. S Ahsokou to byl podobný proces, kdy jsme nemohli prostě vzít postaršenou verzi Ahsoky z příběhu na Mortisu a dát ji do Povstalců. Vizuální styl povstalců je v mnoha ohledech jiný a hranatý vzhled Ahsoky by se nehodil k ostatním postavám. Také vím, že Dave Filoni ve svém volném čase začal navrhovat nový kostým, který byl rozdílný od vzhledu ve vizi, kterou měla v jeskyni na Mortisu. Tuto novou verzi Ahsoky ve zbroji připomínající samurajskou pak Dave přednesl, když nastal čas představit ji v seriálu.  

Jak vizuální styl Ralpha McQuarrieho ovlivňuje celkový vzhled seriálu? Pamatuji si, že fanoušci opravdu zajásali nad stylizovanou verzí Dartha Vadera, zatímco třeba nad Wookieei v pilotní epizodě už tak moc nejásali…

(smích) Ano, já vím, Wookieeové pro nás byli opravdovým oříškem. U některých věcí jsme se hromadně zařekli, že se o ně nikdy nepokusíme a Wookieeové k nim určitě patří. (smích) Protože se Wookieeové objevili tak časně, bylo pro nás velice obtížné zpracovat tak komplexní vzory chlupů a srsti. Byla to pro nás tvrdá škola. Myslím, že na artworcích vypadali ještě pěkně, ale když jsme je převedli na assety, tak to nedopadlo tak dobře, jak jsme zprvu doufali. Pořád mám za to, že alespoň tváře vypadají k světu. Stalo se, že chlupy nevypadaly tak přesvědčivě jako třeba v Klonových válkách, ale poučili jsme se z toho. Pro mě osobně ještě funguje např. Kitwarr, ten malý Wookiee. Vzhledem ještě pokud možno funguje a snad protože lidé moc nevědí, jak vypadají mladí Wookieeové, snažili jsme se ho co možná nejvíce vyretušovat. Takže ano, Wookieeové pro nás byli velkou výzvou, ale já říkám, život jde dál, poučíš se z toho a přijdeš na to, jak to příště udělat líp. 

Osobně se mi velmi líbí vaše kresby z dob, kdy jste kreslil komiksy, zvláště Shadows of the Empire a krátký příběh Thank the Maker (obsahující jeden z nejpamátnějších výjevů expandovaného universa, kdy Vader drží hlavu C-3PO po vzoru Hamleta – pozn. red.). Měl byste zájem o nakreslení dalších komiksových obálek nebo vnitřních ilustrací?

Díky. Ano, to bych určitě měl. Vlastně jsem nedávno nakreslil jednu obálku pro Marvel. Rozjíždějí sérii Kanan, kterou píše Greg Weisman, který vedl náš tým na Star Wars Povstalci společně se Simonem Kinbergem. Protože Marvel teď dělá mnoho rozdílných obálek, oslovil několik kreslířů v Lucasfilmu, aby pro ně nakreslili obálky. Takže jsem nakreslil alternativní obálku pro první číslo Kanana, což jsem si vážně užil, protože tam sice byla tato postava a několik dalších, ale nakreslených velmi rozdílným způsobem. Způsobem velmi podobným tomu, jak postavy normálně, tedy spíš „normálně”, kreslím. Takže ano, užil jsem si to a rád bych v tom v budoucnu pokračoval. 

Dostanete se někdy k přečtení nových příběhů Star Wars od Marvelu či Del Rey?

Nemám na to bohužel moc čas. To nejlepší, na co se zmůžu, když vyjde nový komiks od Marvelu, je prohlédnout si všechny obálky. Občas je to zábavné, to když jsou tam postavy, které jsem kreslil i já sám a je zajímavé vidět, jak se s tím poprali jiní autoři. Například u postav jako je Luke musíte obdivovat tu rozmanitost, s jakou ho rozliční výtvarníci pojmou, např. jaký kostým v dané době nosí.

Setkal jste se osobně s Georgem Lucasem? Jak na vás působil?

Ano, setkal. Je to velmi přátelský a výjimečný člověk. Velmi se angažoval při produkci Klonových válek, takže jsem ho vídal poměrně často. Osobních setkání s Georgem zase tolik nebylo, ale každé z nich bylo velkým zážitkem. Překvapila mě, rozhodnost, jakou v sobě měl. Vždy měl jasnou představu toho, co chtěl a čeho měl jeho tým dosáhnout. Takže, ačkoli byl velký zážitek se Georgem setkat, ještě více fascinující bylo jej sledovat při práci. Což však s ohledem na to, jakým jsou Star Wars fenoménem není zase tak překvapivé.

Děkuji vám, Kiliane, za rozhovor a za váš čas. 

(Článek vyšel rovněž na portálu Filmserver.)

Pavel "Darth Paulus" Klimeš 

------------------------------------------------------------------------------------------

ENGLISH VERSION

Exclusive interview: Kilian Plunkett, Lucasfilm

On the occasion of introducing the Season Two of Star Wars Rebels, we interviewed Kilian Plunkett, Art Director, Star Wars Rebels regarding the first season's up and downs.   

Can you describe your day-to-day work routine? What are you in charge of as an Art Director?

Well, every day is slightly different, which is part of the fun. Some of the days are very sort of quite like most other jobs when you getting to work, open your e-mail and see what’s come in, the difference is that instead of looking at a spreadsheet you are looking on a digital model of a spaceship or an alien. So this keeps the job interesting. Then there is a fair amount of some meetings and we always looking on new assets from the team like a new character, lighting concepts or animating tests. On a given days there are story meetings where Dave Filoni would hand off the next script for us to play on what he hope it might be. And the other days are more of designing side of things with me sitting behind my desk and getting to draw things. The one thing thing that is constant is the rest of the team because there are four other artists that design everything in Rebels. They are very talented and it is very good to have them around so it is very enjoyable to just get in and get to play together and make more Star Wars

Were there any designs you spent more time on than the others?

There were some designs that took longer than others. But it is always interesting when you are designing new characters, as you suspect, that you can never know from the beginning which ones would prove to be challenging. So, for the certain characters, like Kanan and Hera, they didn’t change too much from the initial version of what they would ultimately be, but other characters like Zeb and the Inquisitor were very different from the initial sort of ideas that we pitched. And sort of part of the process to find is almost like casting the live-action actors - we did a different drawings and somewhere in the line-up is the right look for the character. But it is just part of the process, you could end up doing as many as eight or twelve different versions of the character before you find the one that fits the show.

Do you know everything about the Rebels storyline from the very beginning? Or have you been learning it as the show went on?

I know roughly where the story is going to go before we get the final scripts. And that’s helpful for me, we can get idea of when certain characters or environments might show up again. Because certain characters might show up for one episode and then never be seen again and in that case it we sort of make sure they work for that episode but not necessarily devote much time to a vehicle we know we will not use multiple times or a character that we know might not have a more expanding role later on in the series. That can change in some instances like for example with Maketh Tua who’s originally meant to be an incidental character. And Tua ended up to appear repeatedly on the show. That proved to be surprising, but Tua was very satisfying design and she was actually a pretty interesting looking character and I liked her storyline. That was one of the ones we couldn’t predict but for obviously something like the Inquisitor who we knew from day one that this is the character we would use over and over again so we try to work out something that will hold up for different situations and different angles. We also make sure they have enough interesting accessories like weapons and helmets so they will always look interesting while onscreen.

From the production point of view, was the changeover from Star Wars: The Clone Wars to Star Wars Rebels a smooth transition?

For design it was relatively smooth. Probably because it happened so quickly and there was a brief period when we had a large design team with half of whom still working on The Clone Wars and half of whom beginning to develop what would ultimately become Rebels. I think probably for us the biggest challenge was finding a new look. We had discussed throughout the late making of The Clone Wars what we might do if we were making a second TV show. We got to finally sort of implement the ideas for Rebels. This was really advantageous because instead starting completely from the scratch we had already discussed among ourselves about what the new show might be and we took many of those ideas and applied them to development of the Rebels.

Were you able to use some of the assets from the previous show? Specifically, I have in mind the fact that you did not reuse the design of older Ahsoka Tano from the vision scene in The Clone Wars (different clothes, face patterns).

Yes, that was an interesting one. We sort of encountered similar challenge with a clone helmet because in several episodes especially in 1.09 in Old Jho’s Bar there are several Phase 1 clone trooper helmets on the shelves and rather than using the existing Clone Wars version of that design we went in and changed it quite significantly to fit the look of Rebels. There was a similar process with Ahsoka where it wouldn’t be a simple just taking the old aged-up version of Ahsoka from the Mortis storyline and dropping it into the Rebels. Because the look of Rebels is quite different in some way and the very angular look Ahsoka had wouldn’t fit with the rest of the characters. I also know that Dave Filoni had already in his own time started designing a new costume that was quite different to the way she looked in the vision that she had in the cave on Mortis and he was very interested in getting that new samurai-looking armor version of Ahsoka into the Rebels when the time came to introduce her to the show.

How is the Ralph McQuarrie visual style affecting the overall look of the show? I remember the fans really liked the McQuarrie-stylized look of Darth Vader while they were less appreciative of the Wookiees in the pilot episode.

(laughs) Yes, I know, the Wookiees were real challenge for us. It was fun because there were certain things we told ourselves we never attempt and Wookiees were among them. (laughs) Because the Wookiees appeared so early, it was hard for us to address something with that complex hair and fur pattern. It was some of a learning for us. I think that the artworks for the Wookiees were working quite well, but when we built them as assets they didn’t come across the way we sort of initially hoped. I still think the faces work pretty well. Something to do with the way the hair aren’t as convincing as perhaps in the Clone Wars, but it’s all the part of the learning process for us. And I think perhaps for me, anyway, the thing that worked well was Kitwarr, the young Wookiee, I thought he looked quite appealing and I was fond of him, because the people aren’t just familiar what young Wookiees look like, so we have him more groomed so to play with the people’s expectations. So yeah, the Wookiees were definitely a challenge first. I think it’s sort of live on, you learn and find ways that work so you can make a better work next time.

On a personal note, I really liked your art from your comic book days. Especially your art of Shadows of the Empire or the Thank the Maker (short story featuring one of the most memorable Expanded Universe scenes where Vader holds the head of C-3PO, remembering building him – ed. note). Would you be interested to do some more comic book cover or interior art in the future?

Yeah, I would. I actually did a cover for Marvel, recently. They do a Kanan series written by Greg Weisman who was on the team of Rebels along with Simon Kinberg and some other writers too. Because Marvel does a lot of different covers to their comics at the moment, several Lucasfilm artists were approached to generate covers for them. So I did a variant cover for Kanan #1 which was something I really enjoyed doing because that was still that character and few other Rebels characters but drawn in a very different style, much more like what I normally, if you like normally, draw as characters. So yeah, I very much enjoyed doing this and would like to do some more in the future.

Are you reading the new Star Wars stories by Marvel or Del Rey?

I really don’t have much time. The best I can manage when new Marvel comics comes out is to look on all the covers. There is very fun because I did draw those characters and now the other artists do. So I like the opportunity to see how they draw certain characters like Luke, what costume would they have him to wear. All of this is fun for me because I like variety like different artists’ take on the same subject. I always enjoyed that.

Did you met George Lucas in person? What is he like?

Yes I did. He is very special. He was very engaged in the making of The Clone Wars so I would see him around quite often. I didn’t have too many direct meetings with him but when I did I was struck about how decisive he was. Always had a clear vision of what he wanted and what the team should deliver. So you know it is obviously very thrilling to meet with George but it is also just fascinating to get to watch him work.  Which, given how big phenomenon Star Wars is, should not be very surprising.

Thank you, Kilian, for a nice talk and your time. 

Komentáře